HAVANNA: Varje gång jag kommer till Kuba dröjer det inte länge innan jag tänker på ett gammal kubanskt talesätt som lyder ungefär så här:

”Kuba är ett märkligt land. Officiellt finns ingen arbetslöshet, men ingen arbetar. Ingen uträttar något, men alla produktionsmål uppfylls alltid. Produktionsmålen uppfylls, men det finns inget i affärerna. Det finns inget att köpa, men alla har att äta. Alla har så de klarar sig, men de klagar alltid. Alla klagar, men alla går till Revolutionsplatsen för att lova Fidel Castro att ge sina liv för Kuba.”

Jag hörde det för första gången redan under 1980-talet och fortfarande stämmer det. Hur överlever alla? Hur kan det trots alla svårigheter och förtryck ändå finns så mycket äkta värme och omtanke mellan människorna? Och hur kan regimen försäkra att det går så bra när inget egentligen har hänt på över femtio år? Det är frågor jag gång på gång tvingas ställa mig när jag kommer till Kuba.

Men det underligaste är egentligen att ett litet fattigt örike i Karibien har kunnat få en sådan betydelse i världen. Alla verkar ha åsikter om Kuba den kubanska revolutionen. Kuba engagerar. Kuba väcker debatt. Speciellt bland dem som aldrig varit här.

Den här våren har Kuba ännu en gång hamnat i världens fokus. Sedan en av de politiska fångarna avled i fängelse är det mer spänt än pålänge. Orlando Zapatas död har skakat om Kuba. Fallet har fått oppositionen att mobiliseras men också vanligt folk att reagera. Ropen från Orlando Zapatas förtvivlade mamma har lett till skarpa internationella protester.

Revolutionens försvarare brukar peka på USA varje gång situationen för de mänskliga rättigheterna i Kuba kommer upp till debatt. Fidel Castros revolution har ett starkt symbolvärde. Castro ses som en försvarare och talesman för tredje världen. Men i den spansktalande världen har nu tusentals artister, författare och andra kända intellektuella gått samman och kräver att Kuba släpper alla sina politiska fångar. Flera av dem som skrivit på uppropet var till för bara några veckor sedan stora Castrovänner.

Om allt detta och mycket annat skriver jag om denna vår för en rad svenska tidningar. En lång resa till Kuba.

