I morgon, tisdag 23 februari, hotar bensinmackarna på Cypern att hålla stängt. De tänker inte öppna på åtta dagar i protest mot regeringen som vill tvinga dem att sänka priserna.

I förra veckan rapporterade en myndighet att priset på bensin på Cypern låg minst 18 öre för högt per liter. De har inte sänkt priserna på hela året trots att världsmarknadspriset sänkts. Diesel är hela 33 öre för högt och eldningsolja 40 öre.

På måndagen införde marknadsministern Antonis Paschalides ett tak under åtta dagar för att tvinga bensinmackarna att sänka priset med 18 öre. Svaret från bensinbolagen var att de tänker strejka hela tiden. De vägrar att gå med på några sänkningar för det har de inte råd med.

Priset på bensin ligger relativt lågt på Cypern jämfört med till exempel Sverige. Det når fortfarande inte upp till 10 kronor litern. Men det beror inte på bensinbolagen utan att skatten är mycket lägre än i Sverige.

När jag ibland påpekar detta får jag höra av cyprioter att det beror på att Sverige får sin bensin och olja från Norge som ligger nära. Men Cypern ligger minst lika nära ett antal oljeländer i Mellanöstern så förklaringen håller knappast. Dessutom fastställs priserna på den internationela oljemarknaden.

Vad som händer nu är frågan. Bensinbolagens protester är typiska för Cypern där myndighetsbeslut aldrig respekteras och protestaktioner ofta genomförs av olika grupper. Bönderna har för vana att stoppa trafiken när regeringen inte vill kompensera dem för avbräck.

Vad bilägarna kan göra är svårt att säga. De är inte organiserade och har svårt att komma med någon motdemonstration. Många blev rädda när de hörde att bensinstationerna ska hålla stängt i en hel vecka och det blev köer när de tog sista chansen att tanka.

Cyprioter har inte så många alternativ om de måste ställa bilen. De allmänna kommunikationerna fungerar dåligt. Regeringen talar om en reform för att få ett fungerande bussnät. Enlligt de ursprungliga planerna skulle det bli bättre busstäthet redan i höstas men än så länga har inget hänt. Det tvingar familjerna att ha flera bilar. Mamma har en och pappa har en och när barnen blir 18 får de också bil för att föräldrarna ska slippa det ständiga skjutsandet. Alternativet är att barnen får åka taxi till sina aktiviteter. Därför är en bensinstrejk ett riktig hot i väntan på fungerande kommunikationer.

Annonser