Nicosia. _ Åh, du ska åka till Sverige. Då får du en vit jul, säger folk till mig här i Nicosia.

För en gångs skull ser det ut att stämma, för det är ju långt i från alltid som julen är vit i Stockholm. Men snö betyder faktiskt inte att det är mer julstämning, vilket många här tror. Det är minst lika mycket julstämning här.

Gator och torg är fulla av dekorationer. Det sätts upp klädda julgranar, jultomtar, renar, stjärnor och julkrubbor över allt.

När jag kom till Cypern fanns det ofta levande får i krubborna. Nere på Platia Eleferia (Frihetstorget) var fåren mycket populära och barnen brukade klappa dem. Det förekommer inte längre. EU-reglerna tillåter nog inte att man behandlar djur så. Numera är fåren konstgjorda.

I busskuren på en busshållplats i en by utanför Nicosia upptäckte jag nyligen tomten som satt med sin säck och väntade på bussen. Det tog en stund innan jag såg att det var en docka. Fantasi är det ingen brist på.

Nere i stan plockas det varje år fram en gammaldags karusell med hästar, som barnen älskar. Det går också att köpa varma kastanjer, grillade majskolvar och skärt, spunnet socker.

Att det kan vara 20 grader varmt och att solen skiner är för min del inte något hinder att känna att julen är på väg

Fast i år har det varit kallt och regnigt. Snön lyser däremot som vanligt med sin frånvaro. Det har bara snöat några få gånger i Nicosia sedan jag kom hit och snön försvann nästan genast.

Jag brukade tidigare skratta åt att det snöade på Jesus i krubban i de där genomskinliga kulorna man skakar på.

_ Snö i Betlehem, sade jag lite föraktfullt ända tills jag härom året gick på gatorna i Jesu födelsestad i riktig yrsnö.

Att det snöar i Betlehem och Jerusalem, som ligger högt, är inte alls ovanligt även om snön snart smälter bort.

Vare sig det snöar på er eller ej önskar jag er alla en riktigt God Jul!

