picture1.jpgpicture2.jpg
Peinture 202 x 327 cm, 17 janvier 1970
© Adagp, Paris 2009
samt
Peinture 260 x 202 cm, 19 juin 1963
© Adagp, Paris 2009

PARIS Soulages påstås vara Frankrikes mest framstående nu levande konstnär. Ägnas just nu en stor utställning på Centre Pompidou. Fullt med folk. Inte konstigt. Har varit massor av uppmärksamhet i alla medier. Har blivit ett kulturellt ”måste”.
Soulages målar bara svart. Nästan. Becksvarta tavlor med ränder. Tavlor bestående av några snabba drag med bred pensel.
Bluff eller mästare? Jag skulle vilja ha svaret på den frågan.
Människorna går omkring bland de svarta tavlorna lika förvirrade som jag. Vad söker vi? Livets dolda mening i det svarta? Lösenordet som får ordning på allting?
Jag undrar: Soulages, skulle han ha målat så här om han bodde i en hydda i Alperna, med direkt tillgång till naturens alla skiftningar och inte, som nu, framlevde sina dagar i en spatiös Parisateljé?
Detta skulle jag vilja veta. Jag skulle vilja gå till botten med det här.

Så här skrev jag spontant, efter att ha lämnat utställningen.
Sedan dess har jag försökt ta reda på lite mer. Naturligtvis finns det en retorik kopplad till denna konst.
Soulages har ganska vitt och brett utvecklat tankar om sitt verk. För honom har fascinationen för den svarta färgen att göra med dess dominans över alla andra färger, över det faktum att det kan utgå ett paradoxalt ljus från det svarta…
De svarta tavlorna har inget budskap, de får sin mening av betraktaren, som ställs inför dem.
Ja, så låter han. Själv vet jag fortfarande inte vad jag ska säga…

