Tyvärr är det inte så ofta nuförtiden mina resor går till länder jag inte besökt förut, en av bieffekterna med att vara professionell turist antar jag. Men i oktober hade jag glädjen att gästa det lilla kungadömet Swaziland, inklämt i nordöstra Sydafrika.  Förväntningarna var obefintliga vilket ofta är ett recept för framgång. Så ock denna gång.

Tack vare den högt respekterade kungamakten (och här pratar vi fortfarande riktigt kungamakt, inte symbolisk) har det lilla fattiga landet klarat sig undan den mesta turbulensen som är så vanlig i Afrika i samband med regeringsskifte. Det är inget försvar för bristen på demokrati men en god förklaring och också en tankeställare för oss som ofta reflexmässigt skyggar för allt som inte liknar vår egen modell.

Det finns dock ett parlament och många parlamentariker arbetar nära sina väljare. Min partner är involverad i demokratisering i Afrika och genom det har vi båda tidigare träffat en parlamentariker för Swaziland, Mr Joseph Souza. När vår guide hörde detta visade sig att Mr Souza var guidens egen parlamentariker. Och när han sedan samma dag hittade ledamotens mobilnummer i en tidningsartikel (här talar vi om direkt demokrati, när såg du senast din riksdagsman/kvinna lämna sitt telefonnummer i media så att du kan ringa upp?) ordnade han snabbt ett möte i en vägkorsning längs vår rutt. En intressant kontrast.

MW-Swaziland-20091013-4370

Mötet i vägkorsningen

Och det är just så jag ser Swaziland som turistmål, som en intressant och annorlunda kontrast till Sydafrika, med en lugn och laidback livsstil, mycket lägre brottslighet och dessutom lägre priser. Nationalparkerna är fyllda med vilt och man har konsthantverk av hög kvalitet.

Du hittar fler bilder på min hemsida: http://www.waterglobe.net/swaziland.

