NICOSIA. Jag har fortfarande bilden på näthinnan fastän det hände för flera dagar sedan. En svart katt, inte mycket mer än en kattunge, kommer skuttande ut på gatan mitt emot mitt hus. Den ser inget på grund av en parkerad bil och blir lite osäker men fortsätter ut. På gatan kommer en bil. Fastän katten är på en bits avstånd lyfter inte föraren ens foten från gasen eller vrider en aning på ratten vilket hade räddat katten. Han kör bara rätt på den och fortsätter utan att titta hur det gick. Katten släpar sig in mot kanten med förlamade bakben, lägger sig ned, lyfter på huvudet, tittar på mig och dör.
Det här händer någonstans på Cypern många gånger om dagen. Döda, tillplattade katter ligger överallt på gator och vägar. Jag har hört det berättas att en del till och med vrider på ratten för att köra över dem. Hur kan människor ha en sådan brist på respekt för liv?
Det gäller inte bara Cypern. I hela Mellanöstern betraktas hundar och katter ofta som något orent som sprider smitta. För mig är det helt obegripligt även efter 18 år här. De fattar inte ens att det kan finnas någon som gråter över katten.

