LONDON. Ute på resa förbannar jag ofta min packning. Även om jag är nöjd med min lilla ryggsäck så är det ett faktum att den inte rymmer särskilt mycket.

Fördelen är att jag är väldigt rörlig. Om man anländer till en stad på morgonen så går det utmärkt att släpa runt på väskan under dagen.
Samtidigt är det ont om utrymme. Dator, kamera, någon mapp samt ombyten är i mesta laget. Följaktligen blir det rörigt och trångt, speciellt för en sådan som mig, som avskyr att packa smart.
Sen har jag ytterligare två väskor som går att ta med som handbagage, en lite större ryggsäck och en rullväska. Båda saknar tyvärr bra lösningar för datorn. Ryggsäcken är  egentligen lite för stor. Och att rulla runt med en väska känns inte heller så smidigt.
För ett tag sedan köpte jag en cykelväska och skannade då nätet efter tips. Valet föll slutligen på en engelsk variant efter rekommendation från Narayan Nayar som gjort en grundlig och underhållande genomgång av marknaden. Nayar uppger att han blivit beroende av att köpa väskor och ursäktar sin last med att den perfekta väskan ännu inte tillverkats. Under åren har han därför köpt fler väskor än vad som borde tillåtas vara legalt.
Kan det vara så att Nayar har rätt? Finns inte den perfekta väskan där ute? Själv sneglar jag just nu på Monocles Porter Shorthuler som utformats för affärsresenärer. Nackdelen är att den verkar lite dyr och att jag inte kunnat spana in den i verkligheten. Rymmer den till exempel en kamera? Och är det ändå inte bäst med en ryggsäck? Tanken bakom produkten är i alla fall den rätta: Our philosophy is to carry a bag big enough to hold everything we need, but small enough so you never have to check it in.
Tips mottages tacksamt.

