Sydamerikas hjärta

CUIABÁ Det härliga med att få längre, granskande uppdrag är att man kan drälla omkring på vägarna med sin hyrbil, följa impulser och stanna till vid sådana skyltar som denna. Den står mitt på en skördad bomullsåker i delstaten Mato Grosso i Brasiliens inland. Jag hade ingen aning om dess betydelse när jag svängde in på grusvägen. Först när jag gick av bilen och läste på kartan gick det upp för mig – jag hade kommit till Sydamerikas geografiska mittpunkt. Först kändes det inte så sexigt, men när jag stått där ett tag och känt den torra, heta vinden. Tystnaden. Fick jag en känsla av att jag kunde se in i varje åder på kontinenten. När jag kom hem till Rio nämnde jag skylten för min amerikanske kollega.
— Hade det varit i USA så hade där funnits ett shoppingcenter och ett nöjesfält bredvid, skrattade han.

