Thomas Gustafsson

HÖR KOMMER VÅR NYA MEDLEM THOMAS GUSTAFSSONS FÖRSTA INLÄGG. NU HAR KORRESPONDENTERNA ÄVEN SPANIEN PÅ SIN VÄRLDSKARTA!

Under helgen 24-27 september är det dags för bokmässan i Göteborg. I år kommer ett speciellt stort intresse att riktas mot Spanien, årets temaland, vilket gör mässan till en av årets viktigaste händelse för Spanienintresserade svenskar.

De hyllade författarna Bernardo Atxaga, Rosa Montero och Javier Marías är bara tre av dussintals spanska författare som kommer till bokmässan. Mängder med seminarier kommer att belysa Spanien och spansktalande litteratur ur olika vinklar. Det kommer också flera stora författare från Latinamerika.

Alla som varit på bokmässan vet hur det är. Under fyra dygn möts bokälskare och bokförläggare, bibliotekarier och författare för att umgås med varandra. Där finns bestsellerförfattaren som samlar hundratals beundrare när han signerar sina böcker, men också den missförstådda poeten som har högläsning ur sitt nya verk inför tre lyssnare. Stora internationella förläggarhus samsas med små vykortsförsäljare. Kort sagt är bokmässan är en spännande men också utmattande blandning av högt och lågt, av idealism och kommersialism, finkultur och underhållning.

Att Spanien är temaland är välkommet för alla vi som har en stor del av vårt hjärta i Spanien. Överallt kommer man att kunna kliva åt sidan från myllret och stanna till och lyssna på spanska författare och delta i seminarier om Spanien. Jag som skriver detta blogginlägg är dessutom på plats för att lansera min nya historiska fackbok om Spanien som bär titeln ”Spanien – En färd genom historien”. Jag är inbjuden som föredragshållare vid sju seminarier.

Under senare år har intresset för Spanien ökat i Sverige. Allt fler svenskar vill veta mer om spansk kultur och det spanska samhället. Spanska är i dag det största språket efter engelska i skolorna. Tiotusentals svenskar bor numera en stor del av året i Spanien.

För mig som ägnat en stor del av mitt journalistiska yrkesliv åt att rapportera om och från Spanien är denna utveckling fantastisk. Äntligen börjar det tränga in i det svenska medvetandet att den spansktalande kulturen har så mycket att erbjuda. Intresset kommer nu dessutom att öka snabbt inom nya områden. Vi har redan kunnat att se Zlatan-effekten sprida sig från fotbollen till allt fler delar av Spanien.

Att min historiska bok kommer ut just denna höst är ingen slump. Under det senaste året har det officiella Spanien gjort upp med sitt förflutna. Tystnades pakt är bruten. Den sista Francostatyn har tagits ner. Gravarna efter de stupade har öppnats. Sanningen om kriget och diktaturen kan äntligen berättas i Spanien. Det är först nu hela historien kan berättas. Det är först nu sjuttio år efter inbördeskrigets slut jag har kunnat sätta punkt för min historia om Spanien.

Detta är därmed också mitt första inlägg på Korrespondenternas blogg. Direkt efter bokmässan kommer jag att åka ner till Madrid där jag ska öppna ett korrespondentkontor. På plats från Madrid kommer jag sedan att rapportera för svenska medier om dagens Spanien.

Det finns få länder där historien är lika närvarande som i Spanien. Det mesta som händer i dag har sin förklaring långt tillbaka i tiden. Historien upprepar sig förstås inte. Det gör den aldrig även om det i vissa fall sker en liknande händelseutveckling. Men för att förstå sin samtid måste man känna till vad som hänt. Det är därför min bevakning av dagens Spanien tar avstamp med en bok om Spaniens historia. Hoppas du som läser detta vill följa min rapportering.

