Statistiskt sett är Nicosia en av världens varmaste huvudstäder. Men i år undrar jag om inte staden kommer att sjunka ned en bit på listan. Temperaturen har hållit sig under 40 nästan hela tiden. Men när jag berättat för vänner i Sverige att det inte varit så farligt varmt i år har de tystnat och tittat konstigt på mig. För dem är det för varmt när termometern visar över 30.

Det går inte att neka till att Nicosia är en varm stad på sommaren. Men sommarnätterna är underbart svala och ibland nästan så kalla att man får sätta på sig en skjorta eller jacka, särskilt nu när hösten börjar göra sig påmind och det blir mörkt allt tidigare.

Konstigt nog är sommaren lika kort som i Sverige för cyprioterna fastän temperaturen fortfarande ligger över 30 grader på dagarna. Det är inte alls lika många som åker och badar på helgerna och den kommunala simbassängen där jag bor i Nicosia har stängt för säsongen.

Kaktusen i min trädgård är full av frukter som är mogna att ätas. Men det gäller att vara försiktig och skala dem med kniv och gaffel efter som de har små sylvassa taggar som annars fastnar i fingrarna.

Ett annat hösttecken är att olivträden börjar bli fulla av oliver som ska plockas om någon månad eller två. De gröna slår man sedan med en sten för att spräcka dem innan man lägger in dem i en saltlag. Den ska enligt min kokbok vara så salt att ett rått ägg flyter.

En del får sitta kvar på träden tills de blir mogna och svarta då de oftast här på Cypern läggs i burkar med några nävar salt.

Jag plockar oliver i stället för svarta vinbär, plommon eller äpplen som jag brukade göra i Sverige. Vi är nog många som har ett behov av att skörda på hösten och gläds åt vad naturen ger.
Eva Boss

