DSC_0284I juni öppnade The High Line – en 1,6 kilometer lång park, anlagd på vad som en gång var en fraktjärnväg genom västra Manhattan. Definitivt New Yorks mest spännande sevärdhet för alla som är intresserade av urban natur och kultur.

DSC_0264NEW YORK Rallarrosor och tvåhundra arter ogräs, örter, vildblommor och mossor växer på en gammal industrijärnväg, sex meter ovan gatan, rakt genom Manhattans mest dynamiska stadsdelar – från Gansevoort Street i nattfjärilarnas och köttpackarnas Meatpacking District till 20:e gatan i konstgalleriernas och lagerlokalernas Chelsea.
The High Line bjuder på växlande växtlighet från januari till november – och under vintern gör snön platsen till en tyst oas. Hela sommaren har människor flanerat omkring och njutit av de urbana utsikterna. Nästa år invigs ännu ett stycke park, upp till 30:e gatan – men än pågår markägartvisterna om hur den sista biten, en del av en bangård, ska användas.

Det tog tio år av rättsprocesser, fotoutställningar och pengainsamlingar innan drömmarna blev verklighet. Ändå är The High Line ett exempel på att det går att få med sig såväl entusiaster som beslutsfattare på ett enormt projekt. Åtminstone efter ett tag.
Det underlättades av att New York bytte borgmästare, från Rudy Giuliani som så sent som 2001 ville riva spökjärnvägsbron, till Michael Bloomberg som såg de enorma värden som kultur- och upplevelseturism genererar.

Men allt började med att två helt vanliga boende i området, en journalist och en konstnär, råkade sitta intill varandra på ettDSC_0275 möte om rivningen 1999. De började prata och bestämde sig för att slåss för att det gamla järnvägsspåret skulle få nytt liv.
Sedan dess har de lyckats få enorm publicitet för sitt projekt. Politiker och rika knösar har engagerat sig, och samtidsarkitekturens mesta kändisar – som Renzo Piano, Jean Nouvel och Frank Gehry – droppas bland fastighetsprojekten som nu växer upp kring parken.
Kay Gardner Beltline Park i Toronto och Promenade Plantée i Paris är andra exempel på stadsparker som anlagts på övergivna järnvägar. På The High Line-banan fraktades livsmedel till Manhattan-borna från 1934 – men 1980 blev den ett ingenmansland, besökt endast av urbana äventyrare som tog sig förbi avspärrningarna.

DSC_0290Tusentals arter av blommor och ogräs har genom åren hamnat på banvallen, ditförda av tågvagnar och fåglar. Men idéerna om att låta allt växa fritt övergavs, och istället har parken blivit ett tuktat landskap – som ”en snitslad bana genom bostadsrättshelvetet” skrev en kritisk bloggare, som tycker att det hela blivit alltför tillrättalagt och tjusigt.
Kommunens plantskola och landskapsarkitekten har dock använt frön som fanns där tidigare, så botanik- och industrihistoria förenas med det senaste inom arkitektur, kultur och uteliv – till en öppen plats som ger såväl New Yorkbor som besökare helt nya perspektiv på staden.
Gunilla Kinn
DSC_0336
Texten har tidigare publicerats i nyhetsbrevet Veckans Eko/Ekolådan (vecka 32).

Upphovsrätt för text och fotografier tillhör Gunilla Kinn.

Annonser