Till det allra viktigaste för en utrikeskorrespondent hör att ha pejl på det land dit han eller hon rapporterar. Och då menar jag inte bara att följa svenska media via webben eller svenska tv-kanaler via kabel.
Denna sommar tillbringade jag inte mindre än tre olika perioder i Sverige och det mesta av tiden utanför Stockholm. Jag blev “turist i mitt forna hemland” och det var bitvis riktigt behagligt.
Nu tänker jag inte främst på glädjen och nyttan att få tala sitt modersmål, utan på det faktum att i Sverige kan jag äta och dricka ute utan att med ångest vänta på kreditkortsnotan i slutet av månaden…
I den härliga hamnstaden Göteborg äter man naturligtvis gärna fisk, och god sådan fick jag i en saluhall för 50 kronor. En räkmacka innan tåget skulle gå kostade, om jag minns rätt, under 40 spänn.
Att sedan återvända till Finland och, som ungkarl och i princip helt okunnig om allt som rör matlagning, åter gå på lokal kändes inte särskilt skoj.
De 50 kronorna är, fast kronan nu stärkts markant, fortfarande mindre än fem euro och för det får jag på de flesta fik här I Helsingfors inte ens en kaffe och en frukostmacka.
Att äta dagens lunch i Finland kostar runt 9 euro, den abborre jag idag inmundigade kostade “endast” 8, 70, alltså kring 90 spänn. A la carte-rätter på 20, 30 eller fler euro är inte ovanliga.
Allra värst är det vad gäller vin. Finland är ju storproducent av humledrycker, så ölen (som vi på slang här i Finland kallar “bisse”) är vanligtvis bara aningen dyrare än i Sverige.
Häromdagen gick jag förbi en restaurang som annonserade om 12 centiliter husets rödvin för 11 euro och 90 cent, alltså drygt 120 pix!!!
Nu har även politikerna vaknat. Nästa månad sjunker matmomsen från 17 till 12 procent. Någon invände helt korrekt, att det missgynnar krogbranschen, så i juli nästa år höjs  matmomsen med en procent till 13 och restaurangmomsen från 17 och till 13 procent.
Själv tänker jag naturligtvis aldrig hosta upp 120 kronor för en liten skvätt husets vin.
Istället minns jag, inte utan nostalgi, besöket i Madrid i december i fjol.
För jag vill minnas 11 euro fick man på en lunchkrog räkcocktail, entrecote, bröd, efterrätt samt…en halv liter rödvin.
Möjligen är dock levern tacksam över den finländska prispolitiken…

