De senaste fem dagarna har jag tillbringat i Tyskland, mestadels sittandes på en sadel. Det är en av tjusningarna med det här jobbet, man hamnar på nya platser och i nya situationer – i det här fallet cyklandes 120 kilometer mellan vingårdar i Moseldalen. Vackert och välsmakande.

Men vad är det med tyskar, egentligen?

Gick på en bar i Cochem i går kväll för att ta en öl, som omväxling till allt vin. Nere på herrtoaletten finns det förstås kondomautomat, men också en annan automat som sålde sexleksaker och artificiella vaginor. När såg du en sådan sist i Sverige?

MW-Germany-Mosel-20090514-1030042

MW-Germany-Mosel-20090514-1030041

Idag tog jag tåget från Cochem mot Wittlich, för vidare färd med buss till Bernkastel. På tåget var det fest – det är ju fredag. Mer eller mindre alla satt med en öl i handen, förutom de som drack vin eller snaps. Några välorganiserade resenärer hade med sig sin egen fatöl. I Sverige ses det som något suspekt att gå omkring med en burk öl i handen, men så icke i Tyskland. När jag var på uppdrag i Berlin i vintras såg jag många, både unga och gamla, med en öl i handen på S-bahn. Det är väl det här man kallar kulturskillnader.

MW-Germany-Mosel-20090515-1030052

Just nu regnar det här i Bernkastel, något vinbönderna säkert uppskattar efter ett par torra veckor. Själv hoppas jag på uppehåll och rentav sol i den kommande helgen, så att jag kan utforska skärmflygningen i Moseldalen. Vilken syn det måste vara från ovan, flodens meandrande genom vinfälten.

MW-Germany-Mosel-20090515-1030065

