Av och till bjuder livet på sällsamma möten, så oväntade och näst intill otroliga. Ett sådant är det mellan ex-kejsarinnan Farah Diba och den svensk-iranska filmaren Nahid Sarvestani Persson.

Sedan hon blev kejsarinna i Iran 1959 hann Farah Diba Pahlavi i decennier pryda omslagen i vår kolorerade veckorpress. I Iran kunde befolkningen på TV se vad den vackra kejsarinnan haft för dagsprogram och i vilken lyx hon och familjen levde. Mindre lyckligt lottad var Nahid Persson Sarvestani, som växte upp under enkla förhållanden och naturligtvis lade ihop ett och ett. Blott 17 år gammal engagerade hon sig i en liten kommunistisk sekt som ville störta shahen och dennes familj från påfågeltronen.

Så skedde som bekant också. Ayatollah Khomeini tog över, en auktoritär regim ersattes av en annan och såväl kejsarinnan som hennes unga, kvinnliga motståndare var snart i landsflykt.

Så händer det otroliga. I Uppsala börjar Nahid Persson Sarvestani uppvakta sin forna fiende med e-mail. Kunde ex-kejsarinnan tänka sig att ställa upp på en dokumentärfilm…?

Efter fyra månader kommer ett jakande svar från Paris. I en av de inledande scenerna i filmen ”Drottningen och jag”, som nyligen hade premiär i Göteborg, får vi följa en nervös Nahid Persson Sarvestani som sitter i Farah Dibas stiliga våning i Paris och väntar att ex-kejsarinnan i egen hög person ska ta emot.

Så börjar en i sanning märklig historia. Det tar inte lång tid innan dessa så helt olika kvinnor börjar finna varandra. Olika och olika… Bägge är från början iranskor, bägge är landsflyktiga, bägge är mödrar och bägge vet mer än nog om livets hårda sidor.

Farah Diba är fortfarande otroligt stilig och skulle aldrig promenera längs Paris boulevarder i gympadojor. Men, alltefter vad filmen framskrider får vi också se en människa som reviderat mycket i livet och som har ett varmt hjärta.

Bland det mest gripande är scenen där de två kvinnorna besöker ex-kejsarinnans dotter Leylas grav i Paris.

Vid ett tillfälle får Farah Diba nys om Nahid Persson Sarvestanis revolutionära bakgrund och inspelningarna ställs in. Då skickar den sistnämnda en trailer med sådant som redan är inspelat och ex-kejsarinnan ger åter grönt ljus.

Mot slutet ställer Nahid Persson Sarvestani de svåra frågorna. Om shahens diktatur. Om fötrycket. Och även rent personliga spörsmål, som om ex-kejsarinnan haft någon man i sitt liv sedan shahen avled 1980.

När man går ut ur biosalongen har man både hunnit skratta och röras till tårar av detta helt osannolika och så välskildrade möte.

Annonser