mw-austria-vienna-1288

mw-austria-vienna-1382

De senaste fyra dagarna har jag arbetat i den forna kejserliga huvudstaden Wien. Jag tycker om Wien. Vissa säger att det är en kall och hård stad, men håller jag inte med om. Det finns vacker arkitektur att beundra (och inte bara gammal), caféer frestar med överdådiga bakverk och maten är bra. Flera konstmuseer ställer ut mycket intressant 1900-talskonst, min favorit är lättillgängliga men ändå spännande Gustav Klimt.

Men den här gången är det vin som har fångat min uppmärksamhet.

mw-austria-vienna-1398

mw-austria-vienna-1163

Wien säger sig vara den enda huvudstaden i världen som har vinodlingar inom stadsgränsen. Och inte bara en, utan 50. Många av dem är öppna för allmänheten, och följer traditionen att också vara en Heuriger, en plats där du kan äta traditionell österrikisk mat och dricka det lokala vinet till. Eller bara njuta av en provsmakning av några av gårdens årgångar.

Om du föredrar att hålla dig inne i själva stadskärnan finns det massor av välförsedda vinbarer som gärna tar dig på en resa genom Wiens vinvärld. Ofta kan du köpa vin att ta med hem på samma platser, praktiskt om du hittar en favorit.

Tyvärr måste jag lämna Wien ikväll. Men jag reser till Amsterdam, och det är ju också en angenäm stad.

