Efter att ha bott 16 år i Paris, vill jag påstå att jag känner stan ganska väl. Kanske har jag inte gått på alla stans 5 000 gator, men det finns i alla fall för mig ingen del som utgör en vit fläck.
Ändå händer det att jag får problem med att hitta.
Som nu härförleden. Jag hade gått förbi en japansk tesalong som verkade intressant och försökte lägga dess läge på minnet.
Naturligtvis var det sedan lögn att hitta den.
I just de här kvarteren – från Place de la Concorde upp mot Operan – är gyttret av gator särskilt förvirrande. När jag inte hittar vad jag söker här, tänker jag ibland på hur svårt det kan vara att hitta tillbaka till fyndplatserna i svampskogarna kring sommarstället i Sörmland.
Det är samma sak. Paris är också en skog. En storskog.
Men efter att ha skrivit så här långt, slog mig en tanke. Jag kunde ju googla. På ”salon thé japonais Paris”, var min tesalong första träffen: Toraya, på Rue St-Florentin nummer 10.
Det är väl bara det som är skillnaden: Man kan inte googla på svampställena.

