Solig alpflygning

Solig alpflygning

Nyss hemkommen från en veckas reportageresa till den schweiziska skidorten Verbier noterar jag att det är skillnad på skidort och skidort. I exklusiva Verbier har man after ski precis som överallt, men här ser du förvånansvärt många champagneflaskor på kylning. Och många av de skidåkare man möter i baren är exklusivt klädda.

Slog mig i samspråk med ett par svenskar under happy hour på en bar. Något reserverat förklarade en av dem att jo, skidåkningen var bra här, men än bättre blir det med heliskiing. Alltså att man tar helikopter upp till en bergstopp dit ingen annan kan ta sig och sedan åker skidor ner i helt orörd snö. Det kostade 3000 kronor för en dag och var det bästa han gjort i skidväg.

Själv var jag där för att göra ett reportage om skärmflygningen i området. Den var alldeles utmärkt, och inte blev det sämre av det strålande vädret. Du hittar ett urval av mina bilder här.

Ser också att Expressen lagt ut min lilla hotellguide till Amsterdam på sin hemsida – den finns här. Som vanligt försvinner en del av layout och bilder i nätversionen, men ändå.

Och mitt reportage om Kairo, Luxor och oaserna i Egyptens västra öken är visst inne i senaste numret av Allt om Resor. Du hittar en hel del bilder från den resan här.

