Kanalerna är kanske det som mest skiljer Amsterdam från andra städer, kanalerna och den väldigt liberala inställningen till saker och ting. Många av kanalerna är kantade av husbåtar, något som I alla fall för mig förefaller vara ett oerhört romantiskt sätt att bo. Därför hade jag inga problem med att tacka ja till en artikel om hur man som turist kan bo på husbåt.

Således sov jag och min käresta på en husbåt I förrgår. En liten en, mer flytande hus än båt, likafullt charmig. När jag satt I vardagsrummet och läppjade ett sydafrikanskt vin kvackade ankorna förväntansfullt utanför fönstret. Mycket stämningsfullt.

Den första husbåten, Phildutch.

Den första husbåten, Phildutch.

 

Inatt ska vi sova på en annan husbåt. Jag har redan varit om bord och fotograferat (man får passa på när det finns ljus), och wow, vilken båt. Det här är en gammal flatbottnad seglande pråm som precis renoverats till ett mycket stilfullt hem. Ljust, luftigt och vackert. Dessutom ligger den förtöjd I ett av mina favoritområde I Amsterdam, Entrepotdok precis sidan om zoo, där gamla magasinsbyggnader byggts om till vackra lägenheter. Här skulle jag gärna bo permanent, Men en båt som den här kostar nog sina 400.000-500.000 euro, och det tillåter inte min påvra frilanslön, inte för tillfället I alla fall. Nåja, drömma kan man alltid.

Husbåten vid Entrepotdok.

Husbåten vid Entrepotdok.

 

Efter fotograferingen cyklade jag till en annan del av stan för att prova ut en liten smörgåsbar jag blivit tipsad om. Just nu skriver jag inte bara om husbåtar, utan också en generell researtikel om Amsterdam. Och det är alltid bra att kunna rekommendera såväl enkla mathak som tjusiga restauranger.

Broodje Bert (hörnet Raamsteeg/Singel) visade sig vara en riktig pärla. En turkisk familj har drivit etablissemanget i nio år och lägger fortfarande ner kärlek och omsorg i köket. Varma och kalla smörgåsar, hamburgare, omeletter och annat serveras snabbt, trots att allt tillagas efter beställningen. Mycket gott och fräscht med massor av sallad.

Broodje Bert -gott och prisvärt.

Broodje Bert -gott och prisvärt.

 

Runt hörnan upptäckte jag en mycket välförsedd ölhandel, the Cracked Kettle. Här härskar Boston-killen Jeff (och hans katt) bland flytande guld i alla dess former. Framförallt har han ett fint utbud av belgiska och holländska ölsorter, och dessutom buteljer från en del fina amerikanska mikrobryggerier.  Jag köpte mig en flaska från Brouwerij de Molen, kanske Nederländernas bästa bryggeri. Den kan vi smutta på I båten, innan vi går till Restaurant Greetje, som sägs ha tagit det jordnära holländska köket till nya kulinariska höjder.

 

 

The Ctacked Kettle

The Cracked Kettle

 

 

 

