Sitter och skriver med en sovande kattunge bredvid tangentbordet. Det börjar kännas en aning kyligt så jag funderar på att tända min gasolkamin. Det är i så fall första gången jag gör det på dagtid den här hösten. Och jag har bara behövt tända den i vardagsrummet de sita kvällarna eftersom det fortfarande är riktigt varmt. Det är både bra och billigt om det inte vore för att det beror på klimatförändringarna på vår jord. Jag läste senast i dag en ny rapport om hur hårt Cypern och övriga östra Medelhavsområdet redan drabbats. När medeltemperaturen i andra områden stigit med i snitt 0,8 grader har den gått upp med 1,6 på Cypern. Och det är torrt. Det har hittills inte regnat den här vintern heller. Vi har redan vattenransonering och klarar oss tack vare avsaltningsanläggningar och import av vatten från Grekland samt brunnar. Men nu är grundvattnet också på väg att ta slut. Både turismen och jordbruket är i fara. Men turisterna lär väl knappast vilja komma hit om det blir så varmt på somrarna i framtiden som forskarna förutspår. De säger att minst 60 dagar varje år kommer att vara över 35 grader varma med natttemperaturer på över 20. För första gången på flera år har jag också ont om citroner. Förra året gav bara en liten skörd. Och jag hittar bara några knoppar på trädet som alltid brukar vara fullt av gula citroner så här års. döremot har jag oliver. Jag har redan lagt in gröna och ska snart plocka svarta och salta in. Det ärgott att ha sina egna. Men någon egen olja har jag inte.

