** En medelålders kvinna sitter i regnet utanför en matvaruaffär. I famnen håller hon en katt.

Kvinnan ser inte alls särskilt utslagen ut. Hon ser helt enkelt ganska vanlig ut.

Jag tänker mig att hon blivit utslängd av en karl, som hittat en annan. Här i Frankrike går det fort att hamna på gatan.

** En ung svart man sitter vid nedgången till metrostationen Opera. Han sitter där dag efter dag, omgiven av sina stora bylten.

Jag tänker mig att han har blivit fast där, att hans liv har fastnat i den här tunnelbanenedgången. Hedern förbjuder honom att återvända till byn i Mali eller Senegal, där de unga männen inte har några högre drömmar än den om att få komma till Paris.

** En äldre man ligger utsträckt på marken invid en aveny, kantad av pampiga hus, som utstrålar gammaldags borgerlighet: höga fönster med sammetsdraperier, kristallkronor i de stora salongerna.

Det blåser iskallt denna dag. Men mannen på marken har placerat sig på ett tunnelbanegaller och viss värme strömmar uppåt.

När jag en stund senare går tillbaka samma väg, är mannen övertäckt av en tjock filt av dyrbart material. Tydligen har någon i salongerna med kristallkronorna förbarmat sig.

