På ytan inger Kinas FoU respekt, men vid en närmare titt ändras bilden.
Det kom som en överraskning, först var jag väldigt imponerad over vad jag såg där. Men sedan gick jag in i forskningslabben med mina kollegor. Jag frågade företag som Microsoft vad de sysslade med. Och fann att det händer väldigt lite där”.

Det säger Vivek Wadhwa, som forskar kring globalisering och innovation vid Duke University och är kolumnist på BusinessWeek. Han har under de senaste tre åren besökt mellan 50 och 70 företag i både Kina och Indien, och tagit tempen på deras FoU.

”Indien är totalt annorlunda. Båda ländernas regeringar är korrupta, skillnaden är att Kinas är kompetent och skrupellös medan Indiens är totalt inkompetent men åtminstone ansvarig för sina handlingar. Indien är en demokrati, där finns kreativitet och innovation. Entreprenörsskap. Majoriteten av alla framgångsrika företag är privata”.

Kina, å andra sidan, har väldigt lite privat företagsamhet, och de statliga forskningslabben föder inte mycket mer än immaterialrättsbrott, enligt Wadhwa. Regimen har intensifierat sina påtryckningar på de stora internationella bolagen för att förlägga FoU hit.

”Så företagen låtsas att det är FoU på hög nivå, men det är det inte. De litar inte på kineserna, på deras immaterialrättslagar eller på att anställda inte kommer att bryta sig in i deras system. Men de spelar med i spelet.”

Han påpekar att det är stor skillnad mellan välskötta och sämre skötta indiska bolagen, men menar att de framgångsrika företagen är lika bra eller bättre på innovation än västerländska bolag.

Jag träffade Vivek på en konferens på Stanford Institute for Economic Policy Research, SIEPR, nyligen och tyckte hans forskning var fascinerande. Har inte hört någon annan ha så starka åsikter tidigare, som dessutom verkar vara väl understödda. Får se om jag kan få någon redaktör att hugga på en intervju med honom.

Hanna i USA

