Drömmer du också om en polsk kvinna eller en turkisk man? I så fall kan du känna dig i gott sällskap, i alla fall i Tyskland. Polska kvinnor (4 200 äktenskap) och turkiska män (3 800 st) toppar nämligen listan över tyskarnas favoriter när de gifter sig med utlänningar, enligt statistik från Statistisches Bundesamt (ungefär SCB).

De allra flesta tyskar gifter sig förstås med en annan tysk, men när det gäller utlänningar, visade det sig att tyska män och tyska kvinnor har lite olika smak. Turkar är populära hos både män och kvinnor, troligtvis beroende på att många tyskar har turkiska rötter. Men sen skiljer det sig.

Tyska män gifter sig oftast med polskor, turkar, ryssar, thailändare, ukrainare och italienskor. Kvinnorna väljer förutom turkar, i stället italienare, US-amerikaner (jättebra tyskt ord för någon från USA!), britter och österrikare.

Tyska män verkar alltså söka sig en fru i öster, medan kvinnorna hellre går västerut. Båda könen gillar italienare.

Det är fler tyska män (24 900 st) än tyska kvinnor (18 600 st) som väljer att gifta sig med utlänningar.

Hur populära svenskar är, berättar inte Statistisches Bundesamt. Av alla äktenskap i Tyskland, alltså även dem mellan två utlänningar, kom i 249 fall kvinnan från Skandinavien och i 186 fall mannen.

Det, tycker jag, gör mig lite extra exlusiv, när, och om, jag en dag gifter mig med min tysk.

