Ovanför mitt skrivbord hänger en stor karta över Mellanöstern där Cypern tydligt ingår. Men jag har just igen fått höra från en svensk redaktör att Cypern ligger långt därifrån. Jag undrar om det är för att det är en grekisktalande ö som detta missförstånd uppkommit. Men grekiska talades allmänt i området förut. Nya testamentet är skrivet på grekiska och det skedde inte i Aten. Hela Cyperns historia hör ihop med Mellanöstern. Landet har fortfarande nära kontakt med sina grannar. Före inbördeskriget studerade många cyprioter i Beirut. Under krig flyt libaneserna hit. Sjuka cyprioter får hjälp av israeliska läkare när den lilla ön inte har tillräckligt med egna resurser. Och israelerna gifter sig borgerligt på Cypern vilket de inte kan göra i Israel. Det samma gäller de andra länderna. Kontakterna är täta eftersom Cypern ligger så bra strategiskt till mitt i krysset mellan Europa, Asien och Afrika. Jag önskar att svenska redaktörer kunde inse det.

Eva

